Creditreform TOP 50 légitársaság

Észak-amerikai dominancia a legnagyobb összbevételű légitársaságok között, azonban az első helyet mégis egy európai, a Deutsche Lufthansa AG szerezte meg.

Elemzésünkben az 50 legnagyobb légitársaság pénzügyi adatait vizsgáltuk és állítottuk fel a rangsort 2012-es árbevételeik alapján. A legtöbb cég Ázsiából került ki (16), őket követik az észak-amerikai légitársaságok (12), majd az európaiak (11).  A vizsgált cégek árbevétele 409 milliárd euró volt 2012-ben, ebből 133 milliárd köthető az észak-amerikai társaságokhoz, 114 milliárd az ázsiaiakhoz és 113 milliárd az európaiakhoz. A listára történő felkerülésre legalább 2,6 milliárd eurós árbevételre volt szükség, ezzel a teljesítménnyel került a kanadai Westjet Airlines az 50. helyre. Nagy átrendeződések nem történtek az élmezőnyben a tavalyi évhez képest, helyet cserélt a Southwest Airlines az All Nippon Airways-el, kikerült az első tízből a Qantas Airways és 2 helyet javítva, a 10.-re jött fel a China Southern Airlines.

 

Profit szempontjából 2012-ben is a Japan Airlines végzett az élen, a hatékonysága is kiemelkedő, hiszen a vizsgált mutató az árbevétele 14%-át teszi ki, ami jelentősen meghaladja a listán szereplő légitársaságok által elért átlagos 0,97%-ot. A Lufthansa sokat javított a 2011-es -13 millió eurós negatív eredményén. A 2012-es közel 1 milliárd eurós profit a második helyre volt elegendő. A Delta Airlines 100 millióval növelte a profitját, míg a Ryanair eredménye a 20%-os bevétel növekedés ellenére stagnált. Az ötödik Air China profitja folyamatosan csökkent az elmúlt években (2011: 868 millió EUR, 2010: 1,35 milliárd EUR), azonban még így is tagja az élmezőnynek. Profit/árbevétel szempontjából a már említett Japan Airlines után a Ryanair a második 12%-os mutatóval, majd 4 cég következik egyaránt 7% körüli értékkel, a Westjet Airlines, a Hainan Airlines, az Alaska Air Group és a brit Easyjet.

A legnagyobb vesztesek az American Airlines, az Air France-KLM és a Britsh Airways-Iberia-ból álló IAG csoport szenvedte el, 1,421 milliárd, 1,192 milliárd és 943 millió eurós negatív eredménnyel. A légitársaságok toplistája letölthető itt.

 

Az európai 50-es lista 22. helyén szerepel a magyarországi székhelyű Wizz Air, árbevétele 2010-hez képest 45%-al növekedett, ezzel jelentősen előrelépett a rangsorban. A vizsgált cégek 147 milliárd euró árbevételt realizáltak 2012-ben, emellett 346 millió eurót könyvelhettek el a profitsoron. Mindez igen alacsony, mindössze 0,24%-os profit marzsot jelent. A legnyereségesebb cégek között a már említett Lufthansa és Ryanair mellett feltűnik a Turkish Airlines (482 millió EUR), a Thomson Airways (211 millió EUR) és az Easyjet (169 millió EUR). Veszteség szempontjából a globális listán szereplőkön túl az Alitalia (-279 millió EUR), a szintén olasz Meridiana Fly (-190 EUR), és az SAS (-144 millió EUR) végeztek az „élen”.

  • A magyarországi gyógyszer-nagykereskedelmi ágazat elemzése 2012

    A magyarországi gyógyszer-nagykereskedelmi ágazat elemzése 2012

    A nagykereskedelem kulcsszerepet tölt be a gyógyszerforgalmazás területén, ami hatványozottan igaz a magyar piac esetében is. A 2011-ben életbe lépett szabályozások miatt új korszak kezdődött az ágazatban, nagy kérdés, hogy mindez miként fogja befolyásolni a gyógyszerpiac jövőjét. Az IMS Health előrejelzése alapján a következő években csökkeni fog a világ gyógyszerpiacának a növekedése, ami nagyrészt köszönhető a szabadalmak lejáratának, a generikus termékek térnyerésének, illetve a különböző kormányzati intézkedéseknek.

    Tovább

  • A magyarországi gyógyszergyártás elemzése 2012

    A magyarországi gyógyszergyártás elemzése 2012

    Egészen érdekes fejlődésen ment keresztül a magyarországi gyógyszergyártás ágazat, főként annak tükrében, hogy 2008-ban beköszöntött a gazdasági válság. Az eredménysorok vizsgálatánál szembetűnő, hogy nem találkozunk nagyobb kilengésekkel, trendfordulókkal, hanem egész egyszerűen egy konstans fejlődésnek lehetünk szemtanúi, ami leginkább egy gazdasági konjunktúra idején tapasztalható.

    Tovább

  • A magyar távközlés elmúlt 5 éve. 2008-2012

    A magyar távközlés elmúlt 5 éve. 2008-2012

    A magyar távközlési piac jelentős fejlődésen ment keresztül a rendszerváltás óta. Korábban a monopolhelyzetben lévő állami tulajdonban lévő szolgáltatók nehezen tudtak alkalmazkodni az egyre növekvő fogyasztói igényekhez. A privatizációval erre a területre is megindult a tőkebeáramlás és kiéleződött a piaci verseny a régi-új szereplők között. A válság kitörése és a különböző szektoradók azonban gátat vetettek a további növekedésnek, ami határozottan érezhető az ágazat mutatóin.

    Tovább

  • A magyarországi építőipar 2012

    A magyarországi építőipar 2012

    Tovább csökkent a magyarországi építőipari cégek forgalma 2012-ben. Ugyanakkor bizakodásra adhat okot az ágazati profit emelkedése, ami még messze van a válság előtti szintektől, a tendencia fennmaradása akár egy trendforduló kezdetét is jelentheti. Az ágazatban tevékenykedők magas száma ellenére a forgalom jelentős része a szereplők egy kisebb csoportjánál koncentrálódik.

    Tovább

  • A magyarországi szállítmányozási piac elemzése 2012

    A magyarországi szállítmányozási piac elemzése 2012

    Tovább növelték forgalmukat a legnagyobb szállítmányozó cégek Magyarországon a 2012-es évben. A piac nyertesei a komplex szolgáltatásokat nyújtó vállalatok voltak, akik sikeresen vették fel a harcot a növekvő kihívásokkal szemben. Meghatározó szerepe van a vállalati méretnek, hiszen a trendek alapján egyre inkább a cégek koncentrációja várható.

    Tovább

  • A járműgyártás Magyarországon 2012

    A járműgyártás Magyarországon 2012

    A magyarországi feldolgozóipar legjelentősebb ágazata a járműgyártás. Ez a tevékenység nem csak a végtermékre koncentrálódik, hanem számos egyéb más gyártó céget is magába foglal, akik beszállítóként vesznek részt a folyamatban. A költséghatékonyságnak köszönhetően a magyar autóipar az egyik legversenyképesebb Európában.

    Tovább

  • A magyarországi vegyipar teljesítménye 2012-ben

    A magyarországi vegyipar teljesítménye 2012-ben

    Miként teljesített a vegyipar magyarországon 2012-ben, mely cégek voltak a meghatározóak és milyen hatékonysággalműködtek. A teljes elmzésért érdeklődjön Creditreformos kapcsolattartójánál!

    Tovább

  • Európai közúti fuvarozás TOP 100

    Európai közúti fuvarozás TOP 100

    Mostani elemzésünkben megpróbáltuk feltérképezni az európai közúti fuvarozók piacát és forgalmuk alapján a 100 legnagyobb céget kiválasztani. Helyzetünk nem volt könnyű, hiszen hasonló kimutatást nem találtunk, illetve nem egyszerű megtalálni azon tevékenységi köröket, amik a szűrés alapjául szolgálnak.

    Tovább

  • Gyógyszeripar, megéri avagy mégsem

    Gyógyszeripar, megéri avagy mégsem

     Miként alakult a magyarországi patikák tavalyi éve és valóban akkora üzlet e ma gyógyszertárat nyitni. A válasz Boda Dániel elemzéséből kiderül.

  • Növekvő forgalom, csökkenő profit a hazai közúti áruszállításban.

    Növekvő forgalom, csökkenő profit a hazai közúti áruszállításban.

    Növekvő forgalom, csökkenő profit a hazai közúti áruszállításban.

     

    Aggodalommal figyelték a közúti szállítmányozással foglalkozó cégek a hamarosan bevezetésre kerülő e-útdíj körül kialakult helyzetet. A Magyar Kormánnyal létrejött stratégiai megállapodás értelmében a gépjárműadó mértéke nyerges vontatók, tehergépjárművek, autóbuszok, pótkocsik esetén 1200Ft/megkezdett 100 kg mértékről 850Ft/ megkezdett 100 kg mértékre csökken. Emellett az e-útdíj 7,5%-a levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, illetve a díj fizetését megkönnyítő forgóeszközhitel konstrukció kerül kialakításra.

    Mostani elemzésünkben megpróbáljuk bemutatni miként alakult a magyarországi közúti áruszállítók elmúlt néhány éve és kísérletet teszünk a régió egyéb országaival történő összehasonlításra. A Creditreform Kft. több mint 8000 hazai gazdasági társaság pénzügyi adatait elemezte és kiemelt figyelmet szentelt a 10 vagy annál több főt foglalkoztató cégekre.

    A 2011-es forgalmi adatokat vizsgálva látható, hogy a fő tevékenységi körként a közúti áruszállítást megjelölő cégek piaci részesedése közel 90%. Második helyen a vasút 335 millió eurós éves forgalommal, viszont ennek az árbevételnek jelentős részét egy cég adja. Vizi és a légi áruszállítással foglalkozó cégek részesedése marginális.

    Régiós összehasonlításban nem elhanyagolható a magyar piac teljesítménye. Elmondhatjuk, hogy a növekedés üteme nem marad el az átlagtól, ugyanakkor az eredménysoron 4,08%-os csökkenés tapasztalható az adózás utáni eredmény esetében. További érdekességekre bukkanhatunk a 10 vagy annál több főt foglalkoztató gazdasági társágok vizsgálata közben, hiszen ez az a szegmens, ami a maga 2,3 milliárd eurós éves árbevétele mellett a legmeghatározóbb csoportnak számít. Összehasonlítva a korábbi évek adataival a több mint 800 céget jelentő csoport mutatószámait, a folyamatos árbevétel növekedés mellett komoly eltérést láthatunk a működési eredmény és az adózás utáni eredmény között. A 2011-es évben a szegmenset alkotó gazdasági társágok mintegy 15 millió euróval rosszabb eredményt produkáltak a pénzügyi műveletek eredményei soron az ezt megelőző évhez képest. Mindezt azonban részben ellensúlyozta a 9 vagy annál kevesebb főt foglalkoztató cégek mintegy 4 millió eurós növekedése az adózás utáni eredmény esetében. 

     

    Tovább boncolgatva a 10 vagy annál több főt foglalkoztató cégek adatait megfigyelhetjük, hogy jelentős mozgás volt tapasztalható az árrés esetében (adózás utáni eredmény a forgalom %-ában). A 2008-as évet leszámítva a nagyobb cégek képesek voltak 2%-nál is magasabb árréssel dolgozni, ez azonban 2011-re 1,68%-ra esett vissza. Figyelemre méltó az 1 főre jutó bérjellegű ráfordítás változása, a korábbi évi 11000 euró-ról 2011-re már 10 000 euróra csökkent ez az érték.

     

     A forgalom kumulatív adatait vizsgálva elmondhatjuk, hogy nem jellemzi rendkívüli koncentráltság a hazai piacot, az első 10 vállalat piaci részesedése 30% (700 millió euró), ez régiós viszonylatban átlagosnak mondható. Kiemelkedik a mezőnyből a Waberer’s International (14%), akit 2011-es évi forgalma nemzetközi szinten is előkelő helyre predesztinálja.

    Adózás utáni eredmény szempontjából 655 társaság került a pozitív oldalra, a vizsgált 812 tíz főnél több alkalmazottat foglalkoztató cég 2011-es beszámolói alapján. Az általuk elért profit több mint 60 millió euró, ennek az összegnek a 10%-a 4 vállalathoz köthető. A 23 millió eurós veszteséget 157 cég összesített eredményadataiból kaptuk, aminek viszont 33%-a (mintegy 7,7 millió euró) 5 társaság veszteségeiből adódik.

     

     

  • Dohányipari körkép a Kárpát-medencében

    Dohányipari körkép a Kárpát-medencében

    Az utóbbi időben nem múlik el nap anélkül, hogy ne találkoznánk a dohánypiac átalakulását érintő hírekkel, legyenek azok a különböző hírportálok vagy a televíziós hírműsorok tudósításai. A Creditreform Kft a gazdaság számos területen nyújt céginformációs adatokat, ezért igen sok érdekességre bukkanhatunk az iparág eredménysorainak elemzése közben.

    Jól látható, hogy azok a cégek, akik a dohányáru nagykereskedelmet jelölték meg, mint fő tevékenységi kört, igen eltérő utat jártak be a Kárpát-medencei térségben. Az éves forgalom tekintetében szinte mindenhol növekedésnek lehetünk szemtanúi, kiváltképpen Ukrajna és Románia esetében, ahol az éves bevételek elérték a 2,4 illetve a 3 milliárd eurót 2011-ben. Magyarországon ez a mutató stagnálást jelez az elmúlt 5 évet illetően.

    Nincs okunk a szégyenkezésre a régió legnagyobb forgalmú vállalatok vizsgálatánál, hiszen bekerültek az első tízbe a két nagy dohánymulti magyarországi fióktelepei. Az elismerésre méltó 3. és 4. helyet foglalják el. Az első helyezett szintén a korábban említett nemzetközi cégek egyikének romániai fióktelepe 1,4 milliárdos árbevétellel, ami a régió forgalmának csaknem 15%-át teszi ki. 88 millió euro-t kitevő adózás előtti eredményével pedig 52%-ot hasít ki a vizsgált 340 vállalat által elért profitból.

    A szomszédos országokkal történő összevetésben azt tapasztaltuk, hogy a piac koncentráltsága közel azonos az érintett országokban, 2-3 cég adja a forgalom 70-80%-át. A 90%-ot hazánk esetében a négy legnagyobb vállalat teljesíti, ugyanez Ukrajna és Románia esetében nyolc illetve hét céget jelent.

    Az eredménysorok vizsgálatánál már jóval borúsabb a kép, a Creditreform adataiból kiderül, jelentős veszteségeket voltak kénytelenek realizálni a dohányipari cégek Magyarországon. Az üzemi eredmény -8,2 millió eurós negatív értéket mutat 2011-ben, míg az adózás előtti eredmény -12 milliósat. Ez megközelítőleg 150 illetve 50%-os negatív elmozdulást jelent a 2010-es évhez képest.

    A magyarországi helyzetre a hazai piac két meghatározó szereplőjének igen gyenge 2011-es eredménye ad magyarázatot. Bár a forgalom tekintetében mindössze 20%-ot hasítanak ki a piacból, azonban a két cég által elért több mint 19 millió euró euro veszteséget nem tudta ellensúlyozni az első két helyen álló vállalat összesen 7,6 millió euro adózás előtti eredménye. A vizsgált 26 vállalat egyenlő számban képviselteti magát a 2011-ben nyereséget és veszteséget elérők között.

    Nincs okuk ekkora bosszúságra a romániai és az ukrán dohányipari vállatoknak, a stabilan nyereséges működés mellett igen jó értékeket mutatnak fel az egy dolgozóra eső profit tekintetében, bár az utóbbi években a Romániában tevékenykedő cégek némi visszaesést tapasztalhattak, azonban az általuk mutatott értékek még mindig kiemelkedőek a régióban. A válság előtti években az adózási előtti eredmény elérte a 134 millió eurót, a mélypontot 2010-ben következett be, viszont a 2011-ben elért 98 millió eurós érték már több mint 60%-os emelkedés jelent az előző évhez képest.      

     

  • Építőipar: merre tovább?

    Építőipar: merre tovább?

    Elemzésünk bemutatja milyen változásokon esett át az építőipar az elmúlt néhány évben.

  • Archiv

Creditreform Kft.

1087 Budapest Könyves Kálmán Krt. 76.
Telefonszám: +36 1 3333 000
Faxszám : +36 1 3333 111

Nyitvatartás:

H-CS: 8-16:30

P: 8-15:30


ertekesites@creditreform.hu
http://www.creditreform.hu

© 2017 Creditreform Cégszövetség

Kontakt / Contact

kontaktcenter

Contactcenter
Kapcsolat