• A Creditreform 2016. évi üzletmenete

    A Creditreform 2016. évi üzletmenete

    Európai és németországi értékesítések

    A Creditreform Németországban a 2016 év során - szemben az előző év 485 millió Euróval - 499 millió Eurós forgalmat bonyolított le. A Creditreform cégszövetség 129 belföldi irodájában 3.666 munkatárs gondoskodik a 126.000 vállalati ügyfél és egyéb megbízók támogatásáról.

    A céginformáció valamint az inkasszó szolgáltatások biztosítására az egész világra kiterjedő együttműködésén túl, a Creditreform International elsősorban Közép- és Kelet-Európában üzemeltet saját irodákat így Európa-szerte 4.366 munkatárs dolgozik összesen 167 helyen. Az ügyfelek és vállalati ügyféltagok száma 155.000, és a teljes árbevétel 563 millió Euró (előző évben: 548 millió Euró)

    Inkasszó és követeléskezelés

    A Creditreform céginformációk biztosítása mellett másik fő szolgáltatása, az inkasszó területén 2016-ban 1,4 millió megbízást teljesített.  

    Rating Ag

    Cégcsoportunk a Rating AG-től a jövőben egyre növekvő árbevételt vár. A cég számára az Európai Központi Bank 2012. évben engedélyezte a hitelminősítési szolgáltatást, ezzel a Pénzügyi Szolgáltatások Szövetségi Felügyeletétől (Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht – BaFin) már megszerzett minősítése mellé egy újabb tanúsítványt szerzett. A Creditreform Rating vállalati és hitelminősítést, strukturált finanszírozási értékelést, emellett befektetések és 2016 óta már országok értékelését is végzi. Ezen túlmenően hitelportfóliók vagy akár egyénileg meghatározott vállalatcsoport elemzését is vállalja.

    A Creditreform kockázatfelméréssel történő kockázatértékeléssel, valamint likviditás- és követeléskezeléssel védik a hitelezők érdekeit.  Ez az a célkitűzés, amit cégcsoportunk 1879-es megalapítása óta szem előtt tart.

    Német vállalkozásokról készített világviszonylatban a legnagyobb adatbankkal, 155.000 vállalati taggal, 167 európai, és kínai képviseletből álló hálózattal, valamint 4.366 munkatárssal a Creditreform egyike a vezető nemzetközi céginformációs és inkasszószolgáltató társaságoknak. A céget céginformáció szolgáltatóként alapították 1879-ben a németországi Mainz-ban, ma pedig az integrált pénz- és információszolgáltatás átfogó spektrumával áll az ügyfelei rendelkezésére.

    Cégek és magánszemélyek aktuális bonitási adataival, valamint professzionális, hatékony követelés- és kockázatkezelő menedzsmentjével a Creditreform nagy biztonságot ad az ügyfelei nemzetközi kapcsolatainak felépítésében és kiszélesítésében.

  • A hitelhez jutás során döntő szerep jut a vállalkozási bonitásnak

    A hitelhez jutás során döntő szerep jut a vállalkozási bonitásnak

    A Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW, Újjáépítési Hitelintézet) a Creditreform társasággal a németországi vállalkozásokról készített elemzése során az alábbi jellemzőkre mutat rá:

    ·         A német kis- és középvállalkozások bonitása a pénzügyi válság után érezhetően javult.

    ·         A gyenge bonitással rendelkező vállalkozások aránya viszont megnövekedett.

    ·         A banki hitezelést nagymértékben befolyásolja a vállalati bonitás.

    ·         A jó vállalati bonitást kedvező finanszírozási feltételek mellett sem szabad figyelmen kívül hagyni.

    A 2008/2009 évi gazdasági és pénzügyi válság a német kis- és középvállalkozások számára egy stressz-teszt volt, mely együtt járt a saját fizetőképesség romlásával. Bő hét évvel később a német kis- és középvállalkozások bonitása érezhetően javult és sokkal ellenállóbb egy újabb válsághelyzettel szemben.

    Elsősorban a nagyobb, minimum 50 fő alkalmazottat foglalkoztató KKV-knak sikerült a válságot követő években a gazdasági fellendülést meglovagolni és a bonitásukon jelentősen javítani. A kiváló vagy nagyon jó minősítésű bonitással rendelkező vállalkozások aránya ebben a szegmensben 2009. és 2014. között 7,5%-kal nőtt. Michael Bretz, a Creditreform gazdaságkutatási vezetője szerint a KKV-k jelentős része arra használta a válság utáni jó éveket, hogy megnövelje a saját tőkéjét és javítsa a likviditását. Ezáltal ellenállóbbá váltak és erősödött a bonitásuk. Ha iparágak szerint vizsgáljuk a témát, akkor az építőipar, a kereskedelem és a feldolgozó iparban a kutatás-fejlesztési tevékenység pozitív fejlődése a legszembetűnőbb. Ezekben a gazdasági ágazatokban a 2014. évben ismét az erős bonitással (3,4, 3,8, és 3,8 százalékpontos) rendelkező vállalkozások voltak többségben a gyenge bonitású (2,1, 1,0, és 1,2 százalékpont) cégekkel szemben a válság 2009.évi mélypontjához képest.

    Azonban kritikus fejlemény is megjelent emellett az általános pozitív trend mellett. Különösen a szolgáltató szektorban és egyéb feldolgozó ipar területén a 10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató KKV-k között nőtt a gyenge, illetve nagyon gyenge minősítésű bonitással rendelkező vállalkozások aránya. A 2013. év végére majdnem elérte a 9%-ot az elégtelen bonitású kisvállalkozások aránya. Bár ez az eredmény 2014-ben a kedvező gazdasági helyzetnek csökkent, a kerek 7%-os mutató még mindig magas.

    „Gyenge bonitás veszélyes lehet egy vállalkozás számára, mivel jelentős mértékben befolyásolja a hitelek megítélését.” kommentálta az elemzés eredményét Dr. Jörg Zeugner, a KfW Bankcsoport vezető közgazdásza. Elsősorban a válság idején tapasztalták igen intenzíven a gyenge bonitású vállalkozások a beszűkült hitellehetőségeket, ezt állapították meg a KfW és a Creditreform kutatói a statisztikai elemzések során. Összességében a gyenge bonitású KKV-k a válság utáni finanszírozási környezetben tapasztalható pozitív változásoknak köszönhetően mégis profitálhattak, és jelentősen javult a hitelhez jutás. Nyugalomra azonban továbbra sincsen ok, a bonitás még mindig központi jelentőségű a bankok hitel megítélésénél.

    A Creditreform cégszövetség 23 országban saját képviselettel rendelkezik. A vállalkozás nemzetközi vezető partnercég hálózatával együttműködve kínál gazdasági céginformációt és inkasszószolgáltatást világszerte. Aktuális cégadatokkal és professzionális, hatékony követelés- és kockázatkezelő menedzsmenttel a Creditreform nagy biztonságot ad az ügyfelei nemzetközi kapcsolatainak felépítésében és kiszélesítésében.

  • Csődök Németországban 2016. első félévében

    Csődök Németországban 2016. első félévében

    Megint csökkent a vállalati- és privátcsődök száma

     

    Németországban megint kevesebb a csődök száma, mint az előző év azonos időszakában. A tavalyihoz viszonyítva (2015. első félév) az idei év első  első hat hónapjában  6,8 százalékkal 10.750-re csökkent a csődindítványok száma. A tartósan jó pénzügyi helyzet, a kedvező finanszírozási környezet, valamint javuló jövedelmi helyzet és a saját tőkével való megfelelő ellátottság erősítik a vállalkozások stabilitását. Továbbá a Németországban évek óta stagnáló cégalapítási hajlandóság következtében csökkent a tendenciózusan csődérzékeny fiatal vállalatok száma.

    A privátcsődök száma is csökkent:  mínusz 5,1 százalékos  visszaesés mellett 38.250 esetet regisztráltak. Itt a növekvő foglalkoztatottság és jobb jövedelmi viszonyok fejtették ki kedvező hatásukat – a magánszemélyek eladósodása azonban továbbra is komoly problémát jelent Németországban.  

    Csak kis mértékben csökkentek a csődkárok és a csődök okozta munkanélküliség. Hozzávetőleg 11,8 Mrd. Euró volt a hitelezőket és az államháztartást ért kár az első félévben (2015. első félév: 11,9 Mrd. Euró). Sok csődesetben igen nagy az érintett hitelezők száma. 110.000 munkahelyet veszélyeztettek a csődök az első félévben   (2015. első félév: 112.000). Mindenek előtt a középvállalatok és a fiatalabb cégek esetében került sok munkahely veszélybe. 

    Régiónként eltérő maradt a csődérintettség. A legalacsonyabb csődkvótákat a német tartományok közül  Baden-Württembergben (37 eset 10.000 vállalkozás), Thüringiában (42) és Bajorországban  (45) jegyezték fel..Legnagyobb a relatív csődérintettség Nordrhein-Westfalen és  Hamburg (mindkettő 99) tartományokban.

    Többségében a mikrovállakozások érzékenyek a csődre

    Tovább emelkedett  a korlátolt felelősségű vállakozói  társaságok (UG haftungsbeschränkt) aránya a csődesetekben.  Az első félévben csődbe jutott vállalatok 8,4 százalékának UG volt  a jogi formája (2015. első félév: 7,5 százalék). Egyébként továbbra is a kis- és mikrovállalkozásoknak legnagyobb a csődérintettsége.

     

    Az első félév összes csődesetének 66,0 százaléka max. 500.000,- Euró évi  forgalommal  rendelkező céget érintett – benne mikrovállalkozásokat és magánzókat (1. félév 2015: 63,3 százalék). Ennek megfelelően a vállalkozások többsége (81,0 százalék  max.  öt munkavállalót foglalkoztat (2015. első félév: 79,8 százalék). Első sorban a kereskedelem és a szolgáltatói szektor mikrovállakozásai veszik ki a részüket a csődtörténetből.  A nagycsődök, azaz 25 Mio. Euró feletti évi forgalommal rendelkező vállalatok aránya továbbra is jóval 1 százalék alatt van. Az elmúlt hónapok nagy csődjeihez lehet sorolni a Steilmann divatház, valamint az üzemanyggyáros German Pellets csődjét.

     

     

  • Csődök Németországban 2015

    Csődök Németországban 2015

    Sajtóközlemény

    Budapest, 2016. január – Creditreform jelenti


    A fogyasztói csődök száma megint jelentősen csökken,

    a vállalati csődöké viszont alig-alig

     

    A jó gazdasági helyzet következtében Németországban 2015-ben továbbra is kevesebb csődöt regisztráltak.

    Már csak 23.230 vállalati csődeset fordult elő.  Ez a legalacsonyabb érték a csődtörvény 1999-ben történt bevezetése óta.

    Több a csőd a középvállalatoknál – viszont kisebbek a károk

    A hitelezők által elszenvedett csődkárok 19,3 Mrd. Euróra csökkentek (2014: 26,1 Mrd Euró), mivel kevesebb nagyvállalati csőd következett be. Ennek megfelelően 264.000-ről 225.000-re csökkent a csődök okozta munkahelyelvesztések száma is. Ezekből a folyamatokból is látszik, hogy messze- menően a mikro vállalatok max. 5 alkalmazottal (a csődesetek 80,4 százaléka) alakítják a németországi csődtörténetet.

    Ebben az évben a közép vállaltok körében is (21-50, ill. 51-100 alkalmazottig) emelkedett a csődök száma.  Ezzel szemben  száznál több munkavállalóval rendelkező nagyvállalatok alig fordulnak elő a fizetésképtelen cégek között. Hasonló a helyzet az éves forgalom tekintetében. Több csőd fordul elő a  0,5 – 5,0 Mio. Euró forgalmat bonyolító cégek körében (plusz 2,1 százalék), de kevesebb az 50 Mio. Eurónál nagyobb forgalmú vállalkozások között (mínusz 50,0 százalék).

     

    Az összességében csökkenést mutató csődtörténetben a trenddel ellentétben nőtt a csődök száma a fiatal vállalkozások körében (plusz 0,9 százalék) röviddel az alapítás után (plusz 1,4 százalék), illetve a 18-19 éves korcsoportba tartozó cégeknél (plusz 6,5 százalék), valamint 20 év felett (plusz 0,8 százalék).

    A feldolgozó üzletág veszített a stabilitásából

    A feldolgozó üzletág (plusz 3,4 százalék), valamint – enyhébb formában – az építőipar (plusz 0,9 százalék) növekvő csődszámokat mutatnak az előző évhez viszonyítva.

    A szolgáltatók (mínusz 5,2 százalék) és a kereskedelem (mínusz 3,6 százalék) továbbra is csökkenő tendenciát mutatnak a csődtörténetben. Az év leglátványosabb csődjét az  Imtech Deutschland GmbH & Co. KG produkálta jó 3.500 alkalmazottal.  2014 után már másodszor került csődhelyzetbe a Strauss Innovation GmbH & Co. KG divatáru nagykereskedés. A westfáliai Sauerlandból a Kettler GmbH & Co. KG esetében egy tradicionális vállalatnak kellett ugyancsak csődöt jelenteni.

    Privátcsődök 2015

    A fogyasztói csődök területén ebben az évben ismét jelentős, 8,6  százalékos  csökkenés tapasztalható (2014: mínusz 5,6 százalék). 79.030 eset fordult elő az év folyamán (2014: 86.460).  Ez egyben az elmúlt évtized legalacsonyabb értéke.

    Negatív trend: privátcsődök fiatal korban

    A privát-csődtörténet csökkenő csődszám mellett a fiatal, 30 év alatti felnőttek arányának emelkedését mutatja. Az érintettek 14,6 százaléka tartozik ehhez a korcsoporthoz.  Két éve 14,6 százalék volt az arányuk. A magas születésszámú 50 feletti korosztály lakossághoz viszonyított emelkedő arányának a növekedésével a csődök aránya is nő ebben a kategóriában. Eközben a 70 feletti Seniorok továbbra is csak ritkán alkalmazzák a privát csődeljárást  az adósság kiváltásához.

     

    Az egyre erősödő fiatal kori eladósodási tendencia mellett a privátcsőd jelentősége ennek a korosztálynak a körében is nőhetne

  • Hitelnyújtás és fizetési morál Oroszországban

    Hitelnyújtás és fizetési morál Oroszországban

    A bonitás vizsgálata fontosabb, mint valaha / Az orosz importőrök a már meglevő szerződéseikkel küzködnek/ Az exportőrök készek az árengedményre/Bernd Hones írása

    Moszkva – Egyre több orosz importőr képtelen teljesíteni fizetési kötelezettégét – legalábbis már nem annyira pontosan, mint ahogy az korábban az oroszországi üzleti életben megszokott volt. Épp ezért válik az akkreditáció és a bankgarancia egyre fontosabbá. Emellett az árfolyamkockázat is egyre inkább a figyelem középpontjába kerül.Néhány orosz cég már csak az előre fizetés esetén kínálja szolgáltatását. A nemzetközi tudakozóirodák a céginformációt a szankció-előírások és a betartásra vonatkozó szabályok figyelembevételével kínálják.

    Hitelnyújtás

    2015 elején az oroszországi üzlet sok német exportvállalkozás számára kedvezőtlenül alakult. A rubel gyengülése, az ukrán konfliktus, a szankciók, a kedvezőtlen értékelések,  az alacsony  földgázár okozta konjunktúragyengülés – úgy tűnik, most sok minden összejött. Különös súllyal esik a latba, hogy az orosz konszernek csak nagyon magas kamatokkal tudnak pénzt hitelezni. Az alapkamatláb  2015.02.02-a óta 15,0%. Azonban ennél pontosabb képet kaphatunk a jelenlegi kamatszintről a Mosprime ( az EURIBOR-ral analóg) által, ami 2015.02.03-án 18,55 %-ot jegyzett.

    Pedig a magánvállalkozások akár 25 és 38 % közötti kamatot is fizetnek – kritizál az ipari és kereskedelmi miniszter, Denis Manturow, aki hevesen követeli a kamatláb csökkentését, illetve a bizonyos ágazatoknak nyújtott kedvezményes hitelprogramokat – így az agrár- és az élelmiszerfeldolgozó-ipar, az orvosi technika előállítása, valamint a gépgyártás és a gyáregység építése számára.

    Így a kormány a mezőgazdasági célú beruházási hitelek területén 15 százalékpontos kamatlábcsökkentést akar támogatni, azért, hogy a tényleges hitelköltség   a mezőgazdasági vállalatoknál ne lépje túl a 10 és 11%-ot. Ezenkívül az orosz kormány 2015 február elején elhatározta, hogy a jelzálogkölcsönök kamatait 20 milliárd rubellel támogatja az államháztartásból a lakásépítés támogatása céljából.

    Ezáltal lehetővé válik 400 milliárd rubel jelzólogkölcsön 13 % kamatlábbal történő hitelezése.

    A jelenlegi helyzetben Oroszországban a német és az orosz vállalkozásoknak alaposan meg kellene vizsgálniuk, hogy kölcsönöznek-e pénzt közvetlenül orosz bankoktól. Bár a magas kamatok ez ellen szólnak, azonban néhány orosz bank nehéz helyzetbe került az egyre fogyatkozó kölcsönök miatt.

    Szerencsére sok német bankot saját leányvállalat képvisel az Orosz Föderációban, emellett az export biztosítás eszközeinek széles spektrumát kínálják – az akkreditíváktól kezdve a garanciákig. Az Euler Hermes exporthitel-biztosításokat kínál Oroszországnak (Hermes-fedezetek). Azonban az orosz kockázati elemeknek az akkreditívát nyújtó bankot és az exporthitel-biztosításokat illetően elfogadható kereteken belül kell mozogniuk – közölte a Deutsche Bank Moszkvában a Germany Trade Invest érdeklődésére.

    Hasonló a helyzet a Commerzbanknál: ők is kínálnak akkreditívát és bankgaranciát ügyfeleik számára, ha a kockázat átlátható.

    Aki ma felszerelést, vegyészetet, járművet és orvosi technikát szeretne Oroszországba szállítani, az nem kerülheti el az orosz üzleti partnerének tett engedményt.  Az árengedmény körülbelül 5 % a gépek esetében. Egyébként 12 %-nál nagyobb árengedmény nem jellemző. Aki ennél nagyobb kedvezményt ad, az a szállított áru minőségét is csökkenti. Minél nagyobb az előleg, annál magasabb az árengedmény, ami 3 %-ra rúghat.

    Az oroszországi gépekkel való kereskedelemben a rögtön a szerződés aláírását követő 15 és 40 % közötti foglaló a bevett gyakorlat. Emellett általános az 5 és 10 % közötti maradék fizetés a gép üzembe vétele vagy a helyszínen a szerkezet felállítása után. A főösszeget rendszerint  az elküldhetőség esetén állapítják meg.

    A különösen jó, fizetőképes és régi ügyfelek már közvetlenül a fuvarokmányok átadása után is fizetnek. Azaz: a dokumentumoknak az exportőrtől az importőrig történő elküldését követő harmadik, illetve negyedik hétben.

    „Ezeket a fizetési  feltételeket azonban csak azok az ügyfelek tartják fenn, akiknek már  15 és 20 éve szállítunk“ – meséli egy német gépész.

    A külön elkészített felszerelések esetében az előleg akár 100%-ra is rúghat – körülbelül 60 % a szerződés aláírásakor, valamint 40 % a szállítási készség meglétekor. Itt is számít: amennyiben egy régi, jó ügyfélről van szó, akkor a fizetési célok megváltoztathatóak a kedvéért.

    Ahogy a német szakemberek bizonygatják, még ma is sok orosz vevő egyezik bele az előlegbe.  Inkább előre és kedvezményes feltételek (árengedmény) mellett fizetnek, mint hogy drága biztosítási modellekre adják ki a pénzt.

    Emellett az is fontos: az exporthitelről és a szállítmánybiztosításról már a tárgyalásokon beszélni kell. Éppúgy, ahogy a pénzátváltási kockázatról is.

    A pénzátváltási kockázat biztosítása – a Moszkvában és Szent Péterváron levő német bankok számára 2014 decembere óta ez a legfontosabb téma.

    Itt két általános fedezeti modell van.

    Az első: a német exportőr biztosít magának  a házibankjánál egy adott időpontra szóló rögzített rubel-árfolyamot, aminél a szállítási üzletből  rubel-kifizetéseket kap. A második fedezeti modell: a német exportőr egy csere opciót vásárol. Ha a valutaárfolyam egy meghatározott folyosón belül marad, akkor ez lejár. Ha azonban a rubel árfolyama egy előre meghatározott küszöb alá csökken, akkor az opció elővehető és a bank kiegyenlíti a veszteségeket. Ezenkívül arra is van lehetőség, hogy a pénzátváltási kockázatot swap-ügyletekkel minimalizálják – például az orosz tőzsdén.

    Egy manapság gyakran használt fizetési módszer bankok és tőzsde nélkül: a német szállítók és az orosz vevők rögtön több fizetési lépést határoznak meg. Az előleg rögtön a szerződés megkötése után gyakorlatilag devizakockázat-mentes, míg minden további köztes és végső, rubelben történő fizetés kockázatos. Minél nagyobb az előleg és az első fizetési lépések, összességében annál alacsonyabb a kockázat.

    Fizetési morál

    Ugyan az oroszországi fizetési morált alapvetően jónak ítélik a német vállalkozók, azonban a mostani helyzet kivételnek számít. Majdnem minden régi oroszországi kapcsolatokkal rendelkező cég arról tudósít, hogy ügyfeleik a régi, euró-alapú szerződéseiket nem könnyen tudják betartani. Az orosz üfgyfelek megpróbálják újratárgyalni a feltételeket, a fizetés elhalasztását  kérik, vagy akár teljesen el is tekintenének a szerződésektől.

    Ez nem is csoda. A rubel 2014 decemberi árfolyamcsúszása óta az euró-alapú készletek az orosz vevők számára harmadával drágultak.

    A pénz hiányzik az aktuális krízisszituációban. „Jelenleg nagyon sokat tárgyalunk ügyfeleinkkel, sok engedményt teszünk számukra és lehetőség szerint segítünk nekik“ – mondja egy német oroszországi igazgató. „Különösen a régi partnerek esetében törődünk bele a költségekebe.“ Aki megengedheti magának, az megpróbálja így magához kötni az ügyfeleit. Ezt egy gépkereskedő is megerősíti: Jelenleg gyakoriak a fizetési késlekedések. „De sohasem volt olyan érzésem, hogy ez szándékos lenne“ –mondja az üzletember.

    Ha javul a helyzetük, akkor az orosz ügyfelei ki fogják egyenlíteni a nyitott számláikat, ez egészen biztos.

    Az Euler Hermes statisztikái is beszédesek.  A nemfizetések 2014-ben 200 %-kal emelkedtek. Az Euler Hermes 2015-re 10 %-os emelkedést vár a hitelkiesések és a cégek fizetésképtelensége területén  - ez a második legmagasabb érték világszerte.

    A helyzet az elmúlt hónapokban drasztikusan kiéleződött. Az orosz vállalkozások egyre ritkábban tartják be fizetési kötelezettségeiket.

    2014 októberének végén 1,9 billió rubel értékű kölcsön számított lejártnak. Ez több mint negyedével volt több, mint egy évvel korábban. Az nem is kérdés, hogy a helyzet 2014 végén és 2015 elején nem javult, hanem inkább súlyosbodott. Hogy jelenleg átlagosan hány héttel lépik túl a fizetési célokat, azt a legutóbbi drasztikus fejlemények miatt nehéz lenne megbecsülni. Az azonban nyilvánvaló, hogy egyre többel.

    Az oroszországi bankok kétszer annyi hátralékos hitelt adtak behajtásra az orosz behajtó cégeknek, mint amennyire azoknak jelenleg kapacitásuk van. Ez a magánszemélyeknek nyújtott fogyasztási hitelekre és a jogi személyeknek nyújtott kölcsönökre egyaránt igaz.

    A német exportőröknek így az új ügyleteknél jobban kellene ragaszkodniuk a lehetőleg minél magasabb előlegekhez, mint valaha, illetve a fennmaradó összegekre időben minél közelebb levő fizetési célokban kellene megegyezniük, vagy pedig a fennmaradó összeget rögtön a szállítási készségnél kellene követelniük.

    Az üzleti parner bonitás vizsgálata

    Szakértők szerint egy-egy szerződés tárgyalásánál a német üzletembereknek pontos információkat kellene szerezniük új partnereikről. Fontos, hogy minden esetben  beszerezzék a teljes cégmegnevezést, még oroszul is. A német vállalkozások számára ehhez szükséges az adószám (INN), az állami nyilvántartási szám (OGRN), egy kivonat a cégjegyzékből, sőt, még az alapszabályzat is. Ebből derül ki, hogy az üzletvezetőnek szabad-e szerződéseket aláírnia.

    „A német cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek üzleti partnerük alapos vizsgálatára – mondja Viktor Spakow, a moszkvai Német-Orosz Külföldi Kereskedelmi Kamara ügyvédje.Különösen most, a gazdasági válság idején fordul egyre több vállalkozó a szervezethez. Ez nem is csoda, hiszen „egyre több orosz cég nem tesz eleget a német hitelezőivel szembeni kötelezettségeinek“ – mondja az ügyvéd.

    Azt, hogy egy cég valóban létezik-e, az adóhatóság (www.nalog.ru) által deríthető ki. Ezen az oldalon keresztül címek, cégalapítók és vezérigazgatók is leellenőrizhetőek. A Német-Orosz Külföldi Kereskedelmi Kamara egyéb legálisan hozzáférhető adatbázisokat is felhasznál, mint például a Spark-Interfaxdienstet ((www.spark-interfax.ru).

    Ebben gyakorlatilag minden,  a cégjegyzékből származó információnak utána lehet nézni: az alaptőkének, éves beszámolónak, a vállalkozás gazdasági tevékenységéről szóló információnak, a résztulajdonosok összefonódásainak, akár magánszemélyről, akár társaságokról van szó. „Még azt is kideríthetem, hogy egy adott orosz céggel szemben folyik-e  peres eljárás – mondja Spakow. Ezen információk alapján már egyszerű a kockázatértékelés.

    A nemzetközi tudakozóirodák gyakran még ennél is többet tesznek. Náluk az igazi kutatás az azonosítás és az adatbankban történő ellenőrzés után veszi csak igazán kezdetét. „Kollégáink felhívják a partner céget vagy a főkönyvelővel beszélnek“ – mondja Swetlana Simkina, az orosz OOO Creditreform vezetője.

    Ezenkívül a cég más ügyfeleinél is érdeklődnek afelől, hogy milyen a fizetési morál. Az elemzők újságok archívumaiban kutatnak botrányok vagy fizetések kimaradása esetén sztrájkoló alkalmazottak után, hiszen ezek a fizetésképtelenség vagy a visszásságok jelei lehetnek.

    Az ilyen aktuális és egyéni céginformációk jelenleg gyakoriak a német cégeknél – nemcsak a lehetséges, hanem a már meglevő ügyfeleik esetében is. Ezenkívül a tudakozóirodák kutatása nem korlátozódik az anyagi helyzetre, hanem a teljesítéssel kapcsolatos szempontokra is kiterjed. „A bizalom a múlté. Ma már szeretnék magukat bebiztosítani a német vállakozások, és fontosnak tartják a vizsgálatok eredményeit“ –mondja Swetlana Simkina. A legújabb trend szerint a német vállakozások nemzetközi tudakozóirodáknál érdeklődnek afelől, hogy ügyfeleik nem esnek-e szankciórendszerek alá.

    Inkább neves és valódi orosz tudakozóirodákhoz, valamint  az orosz kötődésű nemzetközi bonitásvizsgálókhoz, mint például a Creditreform és a Dun & Bradstreet/Interfax fordulnak.

    Ezek a tudakozóirodák kizárólag jogilag megbízható információforrásokat használnak. Ide tartozik a cégjegyzék, az adóhivatal és az Orosz Föderáció statisztikai hivatala. A hitelnyújtások során ezen nyersadatok felhasználásával kínálják a tudakozóirodák a kockázattal kapcsolatos értékeléseiket. Emellett számos olyan tudakozóiroda is van Oroszországban, amelyek leginkább kisebb detektívirodákból keletkeztek. Ezeken a helyeken az alkalmazottak közül sokan a titkosszolgálatból kerültek ki, vámosok vagy rendőrök voltak. Ezek a cégek részben bizonyos cégek információit, például export- vagy importstatisztikát kínálnak. Ez azonban büntethető Oroszországban.

    Aki meggyőződött üzlettársa identitásáról és ismeri a bonitási kockázatot, az a szembenálló fél hiteltörténetének is utánanézhet. Az orosz központi bank közzétett egy listát amely a hitelbiztosítás hivatalos védőközösségeit sorolja fel: http://ckki.www.cbr.ru/print.asp?file=list_BKI.htm.

    Ha az ügyfél nem fizet, akkor behajtó cégek százai közül lehet választani. Az üzlet egyre komolyabbá válik.

     

     

     

  • Üzletkötés Kínában: Az emberi tényező a meghatározó

    Üzletkötés Kínában: Az emberi tényező a meghatározó

    William F. M. J. Bastiaan, a kínai Creditreform elnökségi tagja mesél arról, hogyan viselkednek az üzleti partnerek a Középső Birodalomban  - és arról, hogy a német vállalkozások hogyan juthatnak hozzá a leggyorsabban a pénzükhöz, ha velük van dolguk.

    Bastiaan úr, számos német vállalkozó szeretne élni a Középső Birodalom által kínált lehetőségekkel, azonban visszariadnak a mentalitásbeli, illetve a jogi rendszer különbségeitől. Valóban ennyire más lenne Kína?

    Bár ez valóban így van, azonban a kínai mentalitás gyorsan megérthető. Természetesen az alapvető kulturális különbségek valóban léteznek, ezt a kínaiak a  személyes és társas kapcsolatok összességére utaló „guanxi“ szóval foglalják össze. A Középső Birodalomban ugyanis az emberek számára nem elsősorban az üzleti partnerükről való tárgybeli ismereteik a meghatározóak, hanem az a tudat, hogy mennyire vélik ismerni őket. Tehát míg mi nyugaton  elsősorban a tények mentén orientálódunk, addig a kínai vállalkozásoknál az emberi tényező a meghatározó.

    Ez tőlünk nyugatiaktól sem teljesen idegen. Mielőtt a céginformációk segítségével objektív képet alkothattunk volna magunknak üzleti partnereinkről, a hitelezés nálunk is bizalmi kérdés volt…

    Ez valóban így van. Éppen az ettől való függetlenedés igénye hívta életre a Creditreformot. A kínai középosztály esetében azonban a hitelmenedzsment még csak gyerekcipőben jár. Bár az elmúlt években jelentősen megváltozott a helyzet, azonban még valószínűleg két generációt fog igénybe venni, amíg a kínai KKV-k esetében is az európaihoz hasonló magas színvonal lesz a meghatározó. Az ottani vállalatoknál ráadásul a  lapos szervezeti felépítés a jellemző.
    Gyakran 100 alkalmazottra csak egy elöljáró jut, sokszor maga a cégvezető, aki más cégvezetőkkel szokott tárgyalni. Azonban a globalizáció terjedésével a másod-  és a harmadvonalbeli kínai cégeknél is egyre meghatározóbb az átláthatóságra való igény nemzetközi partnereikkel, illetve gyakran már saját bankjukkal szemben is, így megnőtt az érdeklődés a professzionális hitelmenedzsment iránt, ami egyébként a világszerte jelen levő kínai vállalatcsoportoknál már régóta bevett gyakorlat. Azonban az mindig meglep,hogy számos kínai vállalkozó pusztán homályos ígéretek alapján köt üzletet, majd ezután állandóan pórul is jár.

    És a gyakorlatban hogyan hajtják be a pénzüket ezek a rászedett vállalkozások?


    A követelésekhez sokkal passzívabban viszonyulnak, mint Európában. Sok kínainak kulturálisan különösen nehéz a kintlevőségeket akár csak szóba hozni is, nemhogy a konfrontálódás lehetőségét keresni. Sokan egyszerűen csak várnak, hátha magától is megoldódik a probléma. Mottójuk: amíg a kintlevőség dokumentálva van, addig van remény. A legtöbb kínai vállalatnál még  a legkevésbé sem jellemző a mulasztást elkövető adósokra – akár a következő megrendelés alkalmával  - alkalmazandó irányelvek, netán szabványosított eljárások megléte.

    Ez a követeléskezelést kínálók számára aranykornak tűnhet. 

    Valóban, Kínában is egyre népszerűbb, hogy a kellemetlen témákat egyszerűen kihelyezik – lehetőleg egyedül, így törekedve a látszat megőrzésére. Az inkasszóeljárások Kínában azonban sokkal időigényesebbek, mint Európában. Így például az nem elég, ha az adós vállalattal általánosságban veszik fel a kapcsolatot, hiszen pontosan a megfelelő személyt kell felkutatni, aki a fizetés jóváhagyását is engedélyezheti. A fizetési felszólítás kiküldésének sincs sok értelme, mivel ilyenkor a kapcsolattartó személyt érdemes felhívni, hiszen itt a személyes kapcsolat a legfontosabb. A követeléskezelést szolgáltatók egyébként is csak közvetítőként vehetnek részt, hiszen az adósságokat egy ügyvédnek kell behajtania. 

    De a bíróságon van esély a sikerre?

    Nemcsak a külföldiek, hanem sok kínai vállalkozó is fél attól, hogy bíróságra vigye az ügyét, mivel a jogi rendszer csak nehezen áttekinthető, és a következményeket sem könnyű felmérni. Így ügyvédet is inkább személyes kritériumok, és nem hírnév vagy képességek alapján választanak. De a kínaiak általában hagyják, hogy végigvigyék az ügyet, és abban bíznak, hogy majd egy ügyvéd megoldja  a gondjaikat. A peren kívüli megállapodások kimondottan ritkák. A perköltségek azonban alacsonyak, így ezek nem jelentenek akadályt a pereskedés során. Egyébként az eljárás végén a bíró dönt arról, hogy kinek kell viselni ezeket.

    A német vállalkozók szerződéseik többségében egyébként is Németországot jelölik ki bíróságként, nem igaz?

    Valóban, de ezzel nem sokat lehet elérni: a külföldről hozott ítéleteket ugyanis Kínában nem lehet végrehajtani. Véleményem szerint érdemes a szerződéseket átdolgozni, és inkább a kínai igazságszolgáltatásra bízni, elsősorban egy, a világgal szemben nyitott kínai metropoliszban, például Sanghajban. Belföldön ugyanis még mindig vannak olyan gazdasági székhelyek, amelyek a protekcionizmusukról hírhedtek.

    Mit tanácsol azoknak az olvasóknak, akik Kínában szeretnének szerencsét próbálni?

    Fontos, hogy nyitottan álljanak a kulturális különbségekhez: az üzleti partnereik számára ugyanis a személyes kapcsolatok lesznek fontosak. Igyekezzenek minél gyorsabban azonosítani azt a személyt, aki a legtöbbet segíthet nekik. Emellett legyenek rendkívül türelmesek: a bizalmon alapuló kapcsolatok kialakulásához sok időre van szükség. Bizonyosodjanak meg afelől, hogy az angol nyelvű komplex tényállásokat mindkét fél jól érti-e. Ha probléma adódik, akkor ne féljenek ezeket szóba hozni, ezen a téren ugyanis partnerük kevésbé lesz kezdeményező. Ügyeljenek rá, hogy a forgalmazási és a fizetési feltételek, illetve a termékleírások egyszerűek és egyértelműek legyenek.

    Szolgáltató partnerként nagy tapasztalattal rendelkező nemzetközi és tudakozó irodákat válasszanak.

    De vigyázat: sok a szélhámos, aki homályos és megbízhatatlan céginformációval szeretne gyors haszonra szert tenni. A kínai cégekről szóló információk csak különféle állami helyeken szerezhetőek be, az  elvárt minőségnek tehát ára van, azonban időt, bosszúságot és pénzt spórolhatnak meg vele.

     

     

  • Premium S cégriport Oroszországból

    Premium S cégriport Oroszországból

    Különleges termék: Premium S

    Az orosz cégekkel szemben hozott szankciókkal kapcsolatban kínáljuk új termékünket a Premuim S formájában.

    Ez lehetővé teszi az Önök számára az orosz cégekkel a további jó és megalapozott  együttműködést.

    Nélkülünk ne tegyen semmit!

    A bizonytalanságok miatt ne mondjon le egy üzletről se, mi segítünk Önnek!

    Megoldás

    A Premium S-céginformáció egy termék kiegészítő  adatokkal  a szankciókkal sújtott cégekkel  és a velük kapcsolatban álló természetes személyekkel kapcsolatban.  

    Célcsoport

    Azon cégek, akik információhoz szeretnének jutni az EU és az USA által szankciókkal súlytott Oroszország területén tevékenykedő partnereikről, beszállítőikról

    Kiegészítő szolgáltatások

    További 25€ költség fejében a Premium  S  céginformáción felül egy éven keresztül tájékoztatást adunk az üzleti partner szankciós állapotának minden pozitív és negatív változásáról.

  • Csődök Németországban, 2013

    Csődök Németországban, 2013

    Egyre kevesebb német cég és fogyasztó jelent csődöt.

    2013-ban a csődök száma a vállalkozások és a magánfogyasztók esetében is tisztán láthatóan csökken. 8,4%-kal 26.300 esetre csökkent a vállalkozások csődje (előző év: 28.720); 14 éve ez a legalacsonyabb érték. A fogyasztói csődök száma 6,7%-kal csökkent. Németországban 91.500 esetet regisztráltak (előző év: 98.050). Az eddigi rekordévvel, 2010-el szemben, amikor 109.960 fogyasztói csőd volt, ez egy hatoddal (16,8 %) való csökkenés.

    Németországban összességében 2013-ban a csődök száma 141.900 esetre csökkent (előző év: 150.810; -5,9 %). A tartósan barátságos gazdasági környezet magas munkáltatói nívóval, továbbá a vállalkozások pénzügyileg jobb stabilitása gondoskodtak a csődesetek enyhüléséről. Mindazonáltal szerepelhetnek itt halasztások is, mivel a következő év közepétől a fizetésképtelenségi törvényben könnyítések lépnek jogerőre.

    Visszamenőleg károk és munkahelyvesztések

    Előző évvel szemben tisztán megállapítható a csődkárok és a munkahelyvesztések számának csökkenése. A csődkárok összege hozzávetőlegesen 26,9 milliárd euróra tehető, a hitelezők számára ez 30,1 % csökkenést jelent az előző évhez képest (38,5 milliárd euró). A csődbement vállalatoknál 285.000 munkahely került veszélybe, vagy lett törölve. Így 61.000 munkahelyet, 17,6%-kal kevesebbet kell perelni, mint előző évben. Ennek a nagy vállalatok csődjének kisebb száma is az oka.

    Ebben az évben a csődtörténések a régebbi vállalatokat is elérték. Kilenc és tíz éves vállalatok (+ 8,3 %), ill. tíz év feletti vállalatok (+ 1,5 %) jobban voltak érintve, mint előző évben, míg a fiatalabb cégek esetében erős visszalépés könyvelhető el – nem utolsósorban az utóbbi évek alacsonyabb alapítási történéseit figyelembe véve.

    Több kisvállalkozás érintett

    Németországban a vállalati csődök többsége időközben már nagyon kisvállalkozásokat érint. Tízből nyolc esetben (79,5 %) maximum öt munkavállaló dolgozott a vállalkozásban; sokan egyéni vállalkozók. Csupán száz vállalkozásból egy (0,9 %) foglalkoztatott még 100 munkatársat a csőd időpontjában. Egy hasonló eredmény mutatkozik a forgalom nagyságánál: az összes csőd majdnem fele olyan vállalkozás, melynek a forgalma kevesebb, mint negyed millió euró (48,1 %). Ezen kisvállalkozások része az előző évhez képest (45,9 %) nőtt. 260 csődbement vállalkozás éves forgalma több mint 25 millió euró.

    Az építőipar stabilizálódik, a csődök többsége szolgáltató

    Átlagon felül csökkentek a csődök az építőiparban (-11,1 %) 3.680 esetre. A szolgáltató szektorban 14.910 vállalkozás ment csődbe (-8,9 %). A feldolgozóipar is visszaesést könyvelhet el (-7,6 % 2.180 esetből), továbbá a kereskedelem (-5,6 % 5.530 esetből). A legmagasabb csődkvótája a fő gazdasági szektorok közül továbbra is az építőiparban van. 10.000 építőipari cégből évente 103 csődbe megy (előző év: 116). A feldolgozóipar stabilabb, 55 csőd 10.000 vállalkozásonként (előző év: 60). A makrogazdasági csődkvóta 89 10.000 cégenkénti csődről (2012) 82-re csökkent (2013).

  • Creditreform International gazdasági fejlődése

    Creditreform International gazdasági fejlődése

     

    Budapest, 2013. augusztus: Creditreform Magyarország jelenti:

     

    A Creditreformnál növekszik az inkasszó és a követeléskezelés
    A Creditreform cégcsoport forgalma 2012-ben 551 millió euró volt, előző évben 543 millió euró. Európa szerte 4.500 munkatárs dolgozik 176 irodában. Az ügyfelek száma egész Európát tekintve 165.000.

    A céginformáció új formái

    A 2012-es üzleti évben számos új céginformáció formátum került kifejlesztésre és sikeresen be lettek vezetve a piacon. Kezdve a Prémium-céginformációtól, ami minden információ igényt teljes körűen kielégít, az inkább alacsony kockázatú Kompakt- és rövid céginformációkig.

    Követeléskezelés

    A Creditreformnál a gazdasági céginformáció mellett az inkasszó a második központi szolgáltatás. 2012-ben 1,5 millió inkasszó megbízás érkezett, ami jelentős növekedést mutat a 2011-es évi 1,3 millió megbízáshoz képest.

    A Creditreform cégszövetség 23 országban saját képviselettel rendelkezik. A vállalkozás nemzetközi vezető partnercég hálózatával együttműködve kínál gazdasági céginformációt és inkasszószolgáltatást világszerte.

     

     

     

    További információ:

     

    Szücs Gábor

    Creditreform Kft.

    József u. 13.

    Budapest

    Tel.:  0036 1 33 33 000

    Fax:  0036 1 33 33 111

    E-Mail: szucs.gabor@creditreform.hu

  • Archiv

    Archiv

     

     

Creditreform Kft.

1087 Budapest Könyves Kálmán Krt. 76.
Telefonszám: +36 1 3333 000
Faxszám : +36 1 3333 111

Nyitvatartás:

H-CS: 8-16:30

P: 8-15:30


ertekesites@creditreform.hu
http://www.creditreform.hu

Letöltés

    © 2017 Creditreform Cégszövetség

    Kontakt / Contact

    kontaktcenter

    Contactcenter
    Kapcsolat